On The Road

Hiken in de Alpen, flaneren in Saint-Tropez

Op een stralende zondagnamiddag in de zomer rijden we volop in vakantiestemming onze oprit af, het Zuiden van Frankrijk tegemoet. De rit naar het Zuiden splitsen we over twee dagen en voor onze eerste stop volgen we een tip van een vriend. We houden halt in Épernay, regio Reims. Het stadje ligt in het hart van de Champagnestreek en we bezoeken er het klein, gezellig champagnehuis Lahaye Berthelot. Op deze prachtige locatie woont een sympathieke champagneboer die met hart en ziel zijn champagnes aan ons voorstelt in een authentieke setting. We vinden onze eerste overnachtingsplaats France Passion style en genieten bij zonsondergang van een heerlijk glaasje champagne, de perfecte start van onze vakantie.

De volgende dag willen we vooral veel kilometers doen en we rijden helemaal naar Mâcon, waar we overnachten op de doorreiscamping. We doen inkopen in de Auchan in de buurt en terwijl de kinderen in het zwembad plonsen, maken we een grote pot Bolognaise saus op onze gasbarbecue. De restjes vriezen we in, wetende dat die nog van pas zullen komen deze reis.

En dan rijden we tot mijn grote vreugde eindelijk de Alpen binnen. Eerste stop is Camping du Sierroz aan het prachtige Lac du Bourget in Aix-les-Bains. Na een poging tot ontdekkingstocht met onze KW’s in de regen, beslissen we om er een gezellige avond van te maken in de camper. We installeren ons in de warmte en spelen gezelschapsspelletjes met de kindjes tot ze gaan slapen. Daarna kijken we nog een filmpje met op de achtergrond het zachte tikken van de regen op de camper.

We trekken dieper de Alpen in en installeren ons voor twee nachten op camping Les 4 Montagnes bij het dorpje Autrans. Het weer klaart op en we trekken meteen onze wandelschoenen aan. Via Wikiloc kiezen we een wandeling van 8km met stevig wat hoogtemeters in de buurt. De wandeling leidt ons langs prachtige paden en dichte bossen en we genieten van het adembenemende zicht over de bergen. Het laatste stuk van de terugweg kunnen we tot de grote vreugde van de kindjes met een rodelbaan afleggen, woehoe!

In Autrans bezoeken we ook een kinderboerderij, La Ferme des Marmottes, echt een aanrader voor gezinnen met jonge kinderen. Ze hebben er heel wat boerderijdieren en de kindjes mogen helpen met het melken van de koeien en het voederen van de kalfjes. Op het einde van het bezoek kunnen we een glas zelf gemolken melk proeven, cheers! En om in thema te blijven genieten we ’s avonds van een lekkere hamburger op onze gasbarbecue :)

Na het opsnuiven van de berglucht, is het opnieuw tijd voor een beetje cultuur: Avignon. We hebben een plekje gereserveerd op camping Bagatelle Le Pavillon Bleu. Hele leuke camping in een oase van groen aan de rand van de Rhône met een prachtig zicht op de stad. De camping voorziet alles wat we nodig hebben op wandelafstand van het centrum. We verkennen de prachtige stad met onze fietsen en genieten van het zonnetje op een terrasje. We bezoeken natuurlijk ook le Palais des Papes, één van de grootste gotische bouwwerken in Europa uit de 14e eeuw. Tot onze grote vreugde kunnen we die avond ook nog de lichtshow aanschouwen.

Van Avignon rijden we door het mooie Provence naar Cotignac. Het kleine stadje is prachtig gelegen tegen de rotswanden die wel tot 80m hoog boven ons uit torenen. Het is een heel bijzondere locatie met uitgehouwen rotswoningen, echt een bezoek waard. We overnachten op een prachtig plekje in de natuur op Camping Municipal Les Pouverels. Zoals het echte Fransen betaamt, spelen we er een spelletje Petanque met een glaasje Ricard. ’s Avonds blijkt er bij toeval een klein optreden te zijn van Nederlandse muzikanten. Een zalige zomeravond.

Onze laatste halte op deze trip is Camping Sandaya Riviera d’Azur in Fréjus. Een 5-sterren camping en vooral kinderparadijs waar we de laatste dagen zullen genieten van het mooie weer en alles wat de regio te bieden heeft. Het is fijn voor zowel de kinderen als voor ons om even op een plek te blijven en echt uit te rusten. Ikzelf ga graag de omgeving verkennen al lopend of met mijn MTB, Melissa geniet dan weer graag van de rust met een goed boek en de kinderen amuseren zich met de animatie op de camping. We brengen ook een dag door aan één van de vele prachtige stranden aan de Middellandse zee.

Op een andere dag gaan we Saint-Tropez ontdekken. Vanuit de camping kunnen we met de fiets naar de haven, waar we de boot nemen naar de stad van de Beau Monde. De oversteek met het bootje is op zich al een heel avontuur, maar ook een unieke, prachtige en efficiënte manier om in Saint-Tropez te arriveren. De stad wordt jaarlijks bezocht door zo’n 5 miljoen mensen en dat hebben we ook geweten: er heerst een drukte van jewelste. Maar we kijken onze ogen uit en Henri telt die dag wel 10 Ferrari’s en zo’n 30 Porches!

De laatste avond genieten we van de lekkere keuken op de camping en de kinderdisco… en dan is het tijd om terug naar huis te keren.