On The Road

Ooit Schotland

Schotland staat al enkele jaren op onze wishlist. In die tijd slaagden we erin om drie andere koppels mee te laten dromen en al snel hadden we een whatsapp-groepje “Ooit Schotland” dat roodgloeiend stond van de ideeën.

Begin dit jaar veranderde “Ooit Schotland” naar “Schotland 2022” en gingen we samen naar Vanomobil om vier campervans te reserveren. Nu kon het plannen echt beginnen! Voor één van de koppels was het de eerste keer dat ze met een campervan zouden reizen en dus werden de nodige tips uitgewisseld: gebruik gemakkelijk afbreekbaar toiletpapier, neem een vuilblik & borstel en een matje mee om de camper proper te houden en steek kledij en gerief in bagage-organizers zodat je alles gemakkelijk terugvindt.

Eind april was het dan eindelijk zo ver en mochten we onze campervans ophalen. Na een uitgebreide uitleg reden we huiswaarts om de vans klaar te maken voor onze tocht en de ochtend erna vertrokken we dan richting Schotland. De goedkoopste manier om het kanaal over te steken bleek met de veerboot vanuit Duinkerke te zijn en dat verliep allemaal vlotjes

Eens we aan land kwamen, reden we via de uitstekende Engelse wegen naar het Noorden. Voor de eerste stop parkeerden we onze Vans op de Gordale Scar Campsite, dat in het midden van het “Yorkshire Dales national park” ligt. Dit park werd recent verkozen tot mooiste Europees nationaal park en terecht! Een prachtige wandeling zorgde al meteen voor een hoogtepunt van deze reis!

De volgende dag reden we naar Inverness, het beginpunt van de North Coast 500. De NC500 is één van de mooiste autoroutes in Europa en is 500 miles of 805 km lang. Deze route voerde ons langs de prachtige kusten van Noord-Schotland, over brugjes, langs kastelen en achter elke bocht een adembenemend uitzicht.

Wildkamperen is toegestaan in Schotland, dus daar hebben we met plezier gebruik van gemaakt. Soms was het even zoeken om ruimte te hebben voor vier campers, maar heel lang hebben we nooit moeten zoeken. Ook de Park4night app kwam hier handig bij te pas. We genoten van zalige avonden in alle rust in de natuur.

De terugkeer naar Vlaanderen hebben we in twee dagen gedaan met alweer een hoogtepunt tussenin, namelijk een boottocht naar de Farne Islands waar we tienduizenden papegaaiduikers niet alleen konden zien vliegen en nesten maar ook van heel dichtbij fotograferen.

Ondertussen kijken we met veel heimwee terug naar onze droomreis in Schotland, een reis die alle verwachtingen ruimschoots heeft ingelost. De formule met gehuurde campervans is zeker en vast aan te raden. Zo reist elk koppel heel comfortabel in zijn eigen huisje op wielen, maar je beleeft toch samen een enorm avontuur en je geniet samen van de prachtige natuur.