Waarop je moet letten bij het stallen van je motorhome
Nu de dagen weer korten is het opnieuw tijd om onze trouwe reisgezel klaar te maken voor zijn winterslaapje. Om in het voorjaar niet voor onaangename verrassingen komen te staan, houd je toch best rekening met een aantal zaken vooraleer je je motorhome op stalling plaatst.
Vooral het hart van je motorhome verdient de nodige aandacht: de batterij. Maar ook voor de banden, waterinstallatie en gasflessen kies je best voor een bepaalde aanpak. In deze blog lees je alle tips en tricks zodat je je camper met een gerust hart kan achterlaten.
Over de batterijen
De (woon- en start-) batterijen vormen het hart van je motorhome en dat mag je gerust letterlijk nemen: het meest cruciale en tegelijk het meest kwetsbare onderdeel. Om jarenlang zonder zorgen van je camper te kunnen genieten, is het heel belangrijk dat je de batterijen goed onderhoudt. Tijdens de winterstalling durft het al wel eens fout gaan. De batterijen ondergaan immers natuurlijke ontlading: ze blijven dagelijks spanning verliezen, ook al worden ze niet gebruikt. Als de spanning van de batterij zakt onder een bepaald kritisch niveau, dan zal de batterij sulfateren, wat dan weer onherstelbare schade veroorzaakt. Een beschadigde batterij zal bij het opladen een normale eerste indruk geven, maar bij gebruik zal de batterij binnen de kortste keren weer ontladen. Je camper continu op stroom laten staan, is ook geen oplossing, want het kan je batterijen overladen of schade veroorzaken aan de lader en het elektrisch circuit. En niet onbelangrijk om te vermelden: schade aan batterijen valt niet onder garantie of verzekeringen.
De enige juiste oplossing om schade te voorkomen, is alle batterijen van de motorhome regelmatig opladen:
- De woonbatterij: we raden aan om de camper om de 3-4 weken op het net aan te sluiten gedurende 24 tot 48 uur.
- De startbatterij: we raden aan om gedurende de stilstand een druppellader rechtstreeks op de startbatterij aan te sluiten.
Is je motorhome uitgerust met een zonnepaneel?
Zonnepanelen kunnen voldoende energie voorzien om de natuurlijke ontlading te compenseren (voor een aantal weken). Enige voorwaarden zijn dat de batterijen volledig opgeladen is vooraleer hij op stalling gezet wordt en dat hij op een plaats staat waar er voldoende zonlicht aan kan. De zonnepanelen bevoorraden echter enkel de woonbatterijen, de startbatterij moet je dus wel regelmatig zelf opladen.
Over de bandenspanning
Wanneer je motorhome enkele maanden stil staat, kan een lichte vervorming van de banden optreden, wat kan leiden tot een klapband. Idealiter zet je de wielen los van de grond, maar dat is in de praktijk niet zo eenvoudig. De tweede beste optie is je bandenspanning wat te verhogen voor de stalling. Door de 0,5 tot 1,0 bar extra, verkleint de kans op vervorming van de banden. Let er ook op dat de motorhome zo vlak mogelijk staat (zie ook volgend punt).
Let op: controleer zeker de maximale spanning die op de banden mag gezet worden, die mag in geen enkel geval overschreden worden.
Over de handrem en versnellingen
Zet de handrem niet op en laat de camper niet in versnelling staan! Best zet je de handrem af, de koppeling in neutraal en gebruik je stopblokken, zodat hij nergens heen gaat.
Als je de handrem opzet voor een langdurige stilstand, zou deze kunnen gaan “plakken” aan de remtrommel, wat als gevolg zou kunnen hebben dat deze vervangen moeten worden. In versnelling laten staan van de camper, kan na lange tijd de tandwielen van de versnellingsbak beschadigen. Geen van bovenstaande problemen wordt gedekt door garanties of verzekeringen.
Over de brandstof
Stal je motorhome met een volle dieseltank. Zo kan er geen condensvorming ontstaan. Houd ook rekening met vriestemperaturen en zorg ervoor dat je zeker winterdiesel tankt. Tankstations schakelen automatisch over op winterdiesel zodra de winterperiode in zicht is. Zomerdiesel bevat parafine, die in koude temperaturen gaat “vlokken”, waardoor de aanvoer van brandstof verstoort wordt.
Over de waterinstallatie en boiler
In stilstaand water groeien algen en bacteriën en dat wil je ten alle tijden vermijden. Om dit te voorkomen raden we aan het volledige watercircuit (inclusief tanken, toiletcassette, leidingen en boiler) uit af te laten, te spoelen, en te verluchten.
Open de vorstbeveiliging (frost control) en zet de aflaatkranen open. Leg vervolgens nog enkele seconden de waterpomp aan om de laatste restjes water in de circuits en de keramische koppen van de kraan te ledigen. Schakel de stroomtoevoer naar de pomp van de boiler uit met de knop op het paneel. Laat de kranen in de keuken en badkamer open in de neutrale temperatuurstand, zodat er lucht in de leidingen en tanks kan. Dit is de ideale situatie om je camper in de winterstalling achter te laten.
Let op: Laat de pomp zeker niet langer dan enkele seconden draaien, anders kan er serieuze schade ontstaan.
Over gasflessen
De veiligste optie is om de gasflessen af te sluiten en los te koppelen. Zet nog even de gasvuren open zodat alle gas uit de leidingen is. In sommige stallingsplaatsen mag je zelfs geen gasflessen achterlaten.
Over vochtigheid in de camper
Ook vocht is een grote vijand van je motorhome. Bij lange stilstand is het dan ook belangrijk dat je de camper droog kan stallen en dat je een aantal maatregelen neemt om vocht(problemen) te voorkomen.
Door ramen op een kier te laten staan, zorg je voor ventilatie, wat al volstaat om vochtigheid laag te houden. Nadelen zijn wel dat open ramen zowel inbrekers als beestjes kan aantrekken, dus raden we dat over het algemeen niet aan.
Vochtvreters vormen wel een goede oplossing. Plaats er zeker genoeg (één vooraan en één achteraan, eventueel ook nog één in afgesloten ruimtes zoals de badkamer). Ze helpen de luchtvochtigheid laag te houden.
Neem geen risico’s en leg je gordijnen, kussens en matrassen op een droge plek thuis. Lukt dat niet, zorg dan voor wat ruimte tussen de matras van je hefbed en het plafond, zet je kussens dwars en sluit de gordijnen.
Laat ook alle afgesloten ruimtes (zoals kasten en de frigo) open staan.
Let op: laat de rollo’s en horren open, het is slecht voor de veren om ze gesloten te laten.
Over de rest
- Steek een kurk tussen je ruitenwissers, zo kan je vervorming van de bladen voorkomen
- Laat de camper netjes achter en verwijder alle producten die kunnen bederven, bevriezen of ongedierte aantrekken uit de camper. Laat ook geen waardevolle spullen achter.
- Plastic zakje om gasdrukregelaar: doe een plastic zakje om de gasdrukregelaar en doe daar weer een elastiekje om. Zo kan er geen stof of viezigheid in je gasslangen komen.
- Stroeve sloten? Spuit er een beetje grafietpoeder of WD40 in om te voorkomen dat de sloten straks niet meer in beweging te krijgen zijn. Gebruik geen siliconenspray om dat dit de mechaniek van het slot kan aantasten.
Kom je in het najaar op controle of onderhoud in onze workshop? Vraag dan gerust of we je motorhome meteen ook winterklaar willen maken. Zo heb je al meteen de helft minder zorgen.
Nog vragen? Neem gerust contact op met onze dienst na verkoop via info@vanomobil.be of telefonisch met de werkplaats bij jou in de buurt (Deerlijk, Hoogstraten of Tremelo).
Zo, nu je camper klaar is voor zijn winterslaapje, kunnen we beginnen aftellen naar de lente!