On The Road

Collega Dries is reeds 2 jaar actief als camper coach in Vanomobil Deerlijk. Ondanks zijn grote kennis van campers heeft hij met het reizen zelf nog weinig ervaring. Hoog tijd om daar verandering in te brengen! In de nazomer van 2023 vertrok Dries samen met zijn jeugdvriend Michiel naar het rustieke Schotland. Het werd een prachtige reis van 2 weken, die ze voor ons helemaal op een rijtje zetten in onderstaand verslag.

POSITIEF VERRAST DOOR DE WESTFALIA KEPLER EN AANKOMST IN EDINBRUGH (Dag 1 - 3)

Onze reis begint op 1 september om 2u ‘s morgens. We zijn vroeg uit de veren om de ferry te nemen in Duinkerke, richting Dover. Super vlot en zeer tevreden van de diensten van DFDS Seaways kunnen we de oversteek maken tot in Dover!

Eenmaal aangekomen in Dover, werden we onthaald door het typisch Britse weer en reden we de eerste twee uur in hevige regen. Na het nemen van de eerste ronde punten hadden we het links rijden al helemaal onder de knie. Ons plan was om op de eerste dag helemaal van Dover naar Edinburgh te rijden. Een stevige eerste trip van zo’n 760 kilometer over de Britse snelwegen. Na een tijdje klaarde het weer op en konden we het Britse landschap ontdekken vanuit onze Kepler. De Kepler presteerde super en we waren beiden zeer verbaasd over het lage verbruik van de Volkswagen motor.

Na een vermoeiende rit van ongeveer 12u kwamen we aan in het zonovergoten Edinburgh. Gezellige straatjes om in te kuieren, toffe winkels en heel wat mooie architecturale hoogstandjes, zoals: Scott Monument, Edinburgh Castle, St. Giles’ Cathedral, Dugald Stewart Monument...en ga zo maar door. Het zijn stuk voor stuk gebouwen die je meteen terug katapulteren naar de middeleeuwen. De vele pubs en whisky shops maakten van onze eerste dag in Edinburgh een top dag.

Maar ook dag 2 belooft een geweldige dag te worden, we bezoeken er namelijk de trekpleister van de stad: Edinburgh Castle. Deze burcht die dateert uit de 11e eeuw en jaarlijks zo’n 2 miljoen toeristen weet te charmeren.  Kort na de middag zeiden we Edinburgh vaarwel en begonnen we “officieel” aan onze roadtrip door Schotland. Via de Queensferry Crossing reden we richting Loch Tummel waar onze eerste camping Ardgualich Farm gelegen is. Een werkelijk prachtige camping aan de oevers van Luch ummel, maar let op: het laatste deel van de weg naar de camping is best uitdagend en bestaat uit smalle wegen en veel bochten!

HET VASTE VERBLIJF VAN DE QUEEN, EEN ADEMBENEMEND NATIONAAL PARK EN WHISKEY PROEVEN (DAG 4-5)

We ontwaken in alle rust en stilte na onze eerste nacht in de Kepler. Na een deugddoende douche en ontbijt zetten we onze trip opnieuw verder. Via Pitlochry, Kirkmichael en allerhande kleine dorpjes reden we richting Balmoral Castle. Dit kasteel was jarenlang het vaste verblijf van de Queen tijdens de zomerperiode. Ze spendeerde hier veel tijd tijdens haar leven en kwam er in september 2022 ook te overlijden. Het kasteel zelf bezoeken was niet mogelijk omdat, jawel, de koning van Engeland, Charles, er op dit moment verbleef.

Via een korte stevige hike bezochten we een cairn in het bos rond Balmoral. Een cairn lijkt sterk op een piramide en werd vroeger gebruikt om de top van een heuvel te markeren. Via het adembenemende Cairngorms National Park reden we daarna naar onze tweede camping gelegen in Nairn. Daar verbleven we op Barrow Camsite. Deze camping is gelegen naast een boerderij en voorziet een winkeltje op de camping waar je lokale producten kan aankopen. De plaatsen zijn ruim, voorzien van een stukje groen en iedereen heeft zijn eigen waterkraan. Voor ons was dit echt een top locatie. In de weide aanpalend aan de camping lopen er Highland Cows die je met wat geluk een goedendag komen zeggen.

De volgende dag staat er iets op de planning waar we beiden enorm naar uitkijken: whisky proeven! We boekten een bezoek aan de Glenfiddich Distillery in Duftown gezien deze distillery 1 van de bekendste en grootste is van Schotland. De gegidste rondleiding is een echte aanrader en duurt ongeveer anderhalf uur met vervolgens een tasting. Voor de chauffeurs die meelezen, geen paniek! De chauffeurs krijgen hun proevertjes zonder problemen mee in kleine flesjes. Ook goed om te weten: de kostprijs van een fles whisky is in de brouwerij een pak goedkoper dan die in de whisky shops in steden zoals Edinburgh.

KUIEREN DOORHEEN GEZELLIGE STEDEN/DORPEN EN FENOMENALE UITZICHTEN (DAG 6 - 7)

We beslissen eerst om nog een bezoek aan de stad Iverness te brengen en kuieren doorheen de straten. We komen terecht in de Leakey’s Bookshop, een pracht van een boekenwinkel en dus een echte aanrader! Daarna zetten we onze reis verder via de NC500, we volgen deze route tot in Golspie waar we een halt maken om een bezoek te brengen aan het feeërieke Dunrobin Castle.

Vanuit Golspie steken we dwars door de highlands door tot in Ullapool. Onderweg vinden we hier prachtige landschappen en vallen we van de ene verbazing in de andere. Deze trip zal ons altijd bijblijven door het plotse café dat we echt in niemandsland tegenkwamen en waar we genoten van een lekkere pils.

We spenderen de nacht op Ardmair Point Touring Park, waarna we de volgende dag richting Isle of Skye vertrekken, 1 van de grotere trekpleisters in Schotland. Deze rit neemt makkelijk zo’n 3u in beslag maar het is de moeite meer dan waard: de wegen en landschappen onderweg zijn fenomenaal. Je bent officieel op Isle of Skye als je de befaamde Skye Bridge oversteekt. We gaan meteen het oosten van het eiland verkennen en houden halt in het vissersdorpje Portree. We genieten er van een ijsje en een koffie met zicht op de kleurrijke huisjes aan het water, zalig!

ISLE OF SKYE: DÉ HOTSPOT VOOR WANDELAARS MET HEEL WAT GESCHIEDENIS (DAG 8 - 9)

We staan al vroeg op om rond 8u te starten aan hét hoogtepunt van het eiland, The Old Man of Storr. Dit is een 2,8 miljoen jaar oude rotsformatie vlakbij Portree. Met veel moed begonnen we aan de steile hike van een kleine 5 km, waar je ongeveer een uur tot anderhalfuur over doet afhankelijk van hoe vaak je stopt en geniet van het uitzicht. Wees wel voorzichtig, want het is een pittige wandeling die wel enige conditie vraagt. Het kan daarnaast ook erg glad zijn richting de top, oppassen dus en aangeraden voor meer ervaren wandelaars! Naast het sowieso uitdagende parcours, was er bij ons ook heel wat mist en wind tijdens de wandeling.. Dat zou je als tegenslag kunnen zien, maar voor ons hoorde het volledig in het plaatje: we waanden ons precies in een scène van Lord of the Rings. Voor ons beide één van de hoogtepunten van de reis, letterlijk en figuurlijk!

We gaan verder op Isle of Skye en gaan richting het noorden van het eiland. Je passeert tal van mooie watervallen, brugjes en fenomenale uitzichten. Vervolgens gaan we richting Dunvegan waar je één van de mooiste kastelen van Schotland kan bezoeken: het nog steeds bewoonde Dunvegan castle. (De MacLeod Clan verblijft er al sinds de 13e eeuw!) We rijden daarna verder naar het uiterste punt Neist Point, een voormalige vuurtoren. De weg er naar toe is erg smal en uitdagend maar wel fantastisch om te “cruisen” en volledig mogelijk door de praktische Kepler. (PS: Deze weg kan je dus beter mijden wanneer je met een grote camper op weg bent!)

Volgende stop: Fort William! Het dorp ligt gelegen aan de voet van de Ben Nevis, de hoogste berg van het Verenigd Koninkrijk. Fort William staat dan ook bekend als dé hotspot van wandelaars aangezien daar ook de befaamde wandelroute Westland Highland Way eindigt. Enkele kilometers verderop ligt Glenfinnan. Waarschijnlijk niet zo bekend maar wel als ik zeg dat daar het viaduct ligt waar de Hogwarts Express over rijdt uit Harry Potter. En ja, die rijdt nog steeds! Drie keer per dag gaat hij over het viaduct en zie je de stoom uit de oude trein verschijnen. Een kippenvelmomentje voor alle Harry Potter fans. Even verderop kan je nog enkele filmlocaties bezoeken waaronder het graf van Perkamentus.

TIJD OM EVEN TOT RUST TE KOMEN MET PANORAMISCHE ZICHTEN EN PRACHTIGE WANDELINGEN (DAG 10 - 13)

De laatste dagen Schotland brengen we door in één van de bekendste regio’s: Glencoe en zijn befaamde vallei. Een uitgestrekt panoramisch zicht dat recht uit een postkaartje komt. Je hebt heel wat viewpoints in de vallei die zeker een bezoekje waard zijn: Loch Achtriochtan, Three Sisters of Glencoe, The Meeting of Three Waters, Devil’s Staircase, Wee White House en het Kingshouse Hotel waar je mogelijks wat herten kunt spotten.

Er zijn tientallen wandelingen mogelijk met verschillende moeilijkheidsgraden. Neem een kijkje in het Visitor Center van Glencoe om een wandeling op jouw maat te vinden. Wij maakten ook een uitdagende wandeling van een 8-tal kilometer naar The Lost Valley en terug met heel wat hoogtemeters. Er is niet echt een pad dus kijk goed op een wandelkaart of volg gewoon de rivier en je komt er op uit. Overnachten deden we de afgelopen dagen op Invercoe Caravan & Motorhome Park. Een super nette camping met mooie staanplaatsen, net sanitair en vlakbij het water. Dit alles zorgde er voor dat we hier 3 nachten spenderen.

Moe maar voldaan keren we terug richting Dover met een tussenstop halverwege in York. Een klein Middeleeuws dorpje met een indrukwekkende kathedraal, leuke straatjes en veel adresjes om te eten en drinken. Na een prachtige 14 daagse rondreis doorheen Schotland sluiten we ons avontuur terug in België af met zo’n 3.720 kilometer op de teller en uiteraard frietjes van de frituur. Het was voor ons beiden een heus avontuur, maar wat hebben we er van genoten. Dit is een reis die ons beiden voor altijd zal bijblijven en waar we met heimwee aan terug zullen denken!

- Dankjewel Dries voor het delen van dit interessante verslag en verzorgen van de bijhorende foto's!