On The Road

Huuravontuur: Elien Migalski reist naar Cap Ferret

Roadtrip Frankrijk: eerste keer met een motorhome reizen

Het voorbije jaar was voor mij een jaar van primeurs wat reizen betreft. Mijn allereerste skivakantie en de allereerste roadtrip met een camper.

Ons eerste reisplan was richting Scandinavië, Noorwegen om precies te zijn. We zouden er graag heen rijden en een paar mooie wandelingen maken zoals de Trolltunga, Preikestolen... Helaas was die planning te krap om ooit te kunnen werken: op geen enkele manier kan je in zes dagen heen en weer te rijden naar Noorwegen in combinatie met twee twaalf uur durende wandelingen. Yep, we hadden maar iets minder dan een week samen vrij kunnen krijgen op het werk. Dus hebben we onze plannen omgegooid en gekozen voor een veiligere optie. Let’s start this camper adventure with destination: La douce France!

Op vrijdagmiddag reden Mick en ik naar Vanomobil Hoogstraten om onze gloednieuwe baby op te halen. Geen van ons beiden waren we ooit eerder in een camper geweest, dus we waren super verrast toen we zagen hoe goed uitgerust en luxueus de campers waren. Onze baby stond in het midden van het gebouw te blinken en was meteen het middelpunt van onze aandacht. We kregen een grondige uitleg over hoe alles werkte in en rond de camper. Er waren zo veel verrassende weetjes, waarvan ik nog nooit had gehoord of die ik nooit had bedacht. Na een uitgebreide kennismaking met de motorhome waren we klaar om de wijde wereld in te trekken. We maakten nog een korte stop bij ons thuis om onze bagage en kampeerspullen in te laden - en onze gloednieuwe auto aan de buren te laten zien - en we gingen er vandoor! Omdat het toen al laat was en we in een aantal files terecht kwamen - hi Friday evenings on the highway around Antwerp - besloten we na iets meer dan twee uur rijden ons kamp op te zetten op een leuke camping bij Roubaix. Onze eerste nacht in de motorhome was super gezellig en ik heb eigenlijk heel goed geslapen. De Chausson 718XLB, heeft een groot bed in het midden achteraan, dus het comfort is eigenlijk vrij hoog. Er is ook nog een tweepersoonsbed dat elektrisch kan worden bediend (cfr. een hefbed), waardoor er eigenlijk ruimte is voor vier personen!

Op zaterdag trokken we dan de wijde wereld in en reden we naar het westen richting de kustlijn van Normandië. Eerste tussenstop op de lijst: Deauville. Dit pittoreske en mondaine dorpje kan je best omschrijven als het Knokke van Frankrijk. Van betoverende straatjes tot luxe boetiekjes, van strandbars tot restaurants: Deauville heeft alles te bieden om er een leuke tijd te beleven. We reden nog vier uur en parkeerden dan op Camping de la Plage. Na een dutje op het strand namen we de fietsen en reden het centrum van de stad binnen. We hebben wat gedronken in Hotel Normandië en genoten van een avondmaal in een lokaal restaurant voordat we terugfietsten naar onze camper en ons bed in doken. Een geweldige start van onze trip!

Het is zondag, en we staan te popelen om naar onze "bestemming" te rijden: het kleine vissersdorpje Cap Ferret, waarvan we zo veel goede dingen hebben gehoord. Dus besluiten we de acht uur durende rit naar het zuiden aan te vatten en zo het grootste deel van onze zondag in de camper door te brengen. Veel snacks, grappen en meezingers hebben ons door die dag heen geholpen, en we hebben ons uiteindelijk geïnstalleerd op Camping Les Pastourelles in Claouey, een dorp in Cap-Le-Ferret. We hebben gereserveerd bij Chez Hortense, waar we naartoe zijn gelift bij gebrek aan ander beschikbaar vervoer (één bus per uur, geen Uber chauffeurs en geen taxi's op een zondagavond) – wat een avontuur! We aten de beste oesters en vissen, zeker een aanrader als je in de buurt bent.

Maandag! De taxichauffeur van gisteravond vertelde ons over zijn must-visit plekken in Cap Ferret. Op zijn advies gingen we lunchen bij Chai Bertrand (verser dan verse oesters en zeevruchten voor een hele goede prijs). Na een kort bezoek aan Le Phare varen we naar Pyla voor de hoogste duin van Europa: le Dune de Pila. ’s Avonds gaan we luxueus dineren bij La Coorniche, een prachtig hotel en restaurant vlak bij de duin en het water. De plek is ontworpen door Philippe Starck en is adembenemend mooi. Ook een geweldige plek om te genieten van zonsondergangen! Na het diner vonden we de perfecte parkeerplek met zicht op de zee en we brachten de nacht eigenlijk gewoon geparkeerd op straat door. Het was een beetje lawaaierig, maar het wakker worden vlak naast het strand, maakte dat helemaal goed.

Een tijdje geleden las ik over Les Sources de Caudalie: een prachtig hotel in de buurt van Bordeaux, te midden van de wijngaarden. De plek heeft alles, waarvoor Caudalie staat. Als één van mijn favoriete huidverzorgingsmerken, greep ik de kans om het hotel, spa, restaurant en het naburige Chateau te bezoeken. Het bleek een prachtige dag te zijn. Het weer was een beetje aan de wispelturige kant, maar oké. We hebben genoten van wat broodnodige ontspanning in het kuuroord, een heerlijke lunch, een rondleiding door de wijngaard en in het Chateau leerden we alles over het proces van het maken van wijn.

Na een paar dagen on the road was het alweer tijd om terug te keren naar België. We stopten bij een gezellige camping in Tours om een volledige dag te genieten van het echte kampeerleven: fietsen naar de kruidenierswinkel, bbq'en, chillen in de zon, sporten en gewoon lekker lol maken! Het was de perfecte afsluiter van een heerlijke week on the road.

Nu is het jouw beurt! Zin in een roadtrip avontuur? Ik raad je aan om Vanomobil te bezoeken. Verwacht je maar aan de nieuwste campermodellen en tips & tricks van de experts, zodat je de perfecte kampeervakantie- voor jezelf kunt plannen. Bezoek hier de website.